Suomalaiset ostivat heinä-joulukuussa lähes 0,5 miljardilla ulkomaisista verkkokaupoista
Lakimuutosten vuoksi Verohallinnolla on huomattavasti aikaisempaa parempi näkymä siihen, paljonko verotuloja kansainvälinen verkkokauppa tuo Suomeen.
Suomalaiset ostivat viime vuoden jälkipuoliskolla kaikkiaan 492 miljoonalla eurolla palveluja ja tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista, jotka ovat rekisteröityneet arvonlisäveron erityisjärjestelmiin.
Näistä ostoksista kertyi yhteensä 116 miljoonaa euroa arvonlisäveroa Suomelle, mikä on noin 0,6 prosenttia kaikesta viime vuonna kertyneestä arvonlisäverosta. Verkkokaupassa arvonlisävero maksetaan yleensä maahan, jossa ostajalla on osoite.
EU:n yhteinen järjestelmä helpottaa verojen maksua toisiin maihin
Verohallinnolla on nyt aikaisempaa selvästi parempi näkymä kansainvälisestä verkkokaupasta kertyvän arvonlisäveron määrään. Taustalla on EU:n arvonlisäverouudistus, jonka osana otettiin käyttöön One Stop Shop (OSS) -verotusjärjestelmä heinäkuun 2021 alussa.
– Yritykset ovat lähteneet hyvin OSS-järjestelmän käyttöön mukaan jo ensimmäisen puolen vuoden aikana. Uudistusten myötä järjestelmien kautta kertyi viime vuoden jälkipuoliskolla verotuloja tuplasti verrattuna aikaisemman järjestelmän aikaan, kertoo ylitarkastaja Annaliisa Pöyhönen Verohallinnosta.
OSS-järjestelmään liittyneet yritykset voivat ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot aikaisempaa helpommin kaikkiin EU-maihin, joissa niillä on kuluttaja-asiakkaita.
– Uusi järjestelmä on helpottanut merkittävästi etenkin sellaisten yritysten hallinnollista taakkaa, jotka myyvät verkkokaupoissaan tuotteita tai palveluita monien eri maiden kuluttajille. Aikaisemmin yrityksen piti rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi jokaisessa maassa, jossa sillä oli asiakkaita, Pöyhönen sanoo.
Nyt kuluttajakauppaa EU:ssa käyvät yritykset voivat rekisteröityä OSS-järjestelmään yhdessä EU-maassa, ja hoitaa alv-velvoitteensa tämän niin sanotun tunnistamisjäsenvaltion kautta.
Suomalaisyritys voi maksaa OmaVeron kautta verot muihin EU-maihin
Suomalaisia, ulkomaalaisille asiakkaille myyviä verkkokauppoja on rekisteröitynyt OSS-järjestelmään yhteensä 854. Suomalaiset verkkokauppayritykset voivat hoitaa arvonlisäverot ulkomaisista myynneistä OmaVerossa.
Jos yritys myy toisten EU-maiden kuluttaja-asiakkaille yli 10 000 eurolla vuodessa, sen kannattaa liittyä OSS-järjestelmään. OSS-järjestelmän käyttö on kuitenkin yritykselle vapaaehtoista, ja yritys voi myös rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi niihin jäsenvaltioihin, joissa sillä on kuluttaja-asiakkaita.
Kiina-krääsän merkitys verotuloihin vähäinen
Viime kesänä arvonlisäveroa ja tullia alettiin periä myös alle 22 euron hintaisista, EU:n ulkopuolelta tehdyistä ostoksista. Pöyhönen arvioi, että niin sanotun Kiina-krääsän verottamisella on ollut varsin vähäinen vaikutus ulkomaisista verkkokauppaostoksista kertyneeseen arvonlisäveroon.
– Pienistä ostoksista arvonlisäveroa kertyy euromääräisesti vähemmän kuin suurista ostoksista. Lisäksi eurooppalaisista tiedoista näkee, että EU-maissa on kaikkiaan tehty varsin maltillisesti vähäarvoisia verkko-ostoksia EU:n ulkopuolelta. Voi siis olla, että verotuksen ja tullauskäytännön muutos on saanut eurooppalaiset kuluttajat suosimaan EU:ssa toimivien yritysten tuotteita, Pöyhönen sanoo.
Viime vuoden jälkipuoliskolla 82 prosenttia ulkomaisista verkkokauppaostoksista tehtiin toisissa EU-maissa toimivista verkkokaupoista.
Lähde: ePressi
[…] asioina suomalaiset pitävät kyselyn mukaan omaa sekä perheen ja läheisten terveyttä. Perheen ja läheisten […]
[…] Suomalaiset yritykset ovat etsineet määrätietoisesti uusia markkina-alueita Venäjän viennin tilalle, ja uusia vientimarkkinoita on myös löytynyt. […]