Nordean kysely: suomalaisten joulubudjetti viime vuotta suurempi – nuoret huomioivat ilmastonmuutoksen muita enemmän
Enemmistö suomalaisista suunnittelee käyttävänsä jouluun yhtä paljon rahaa kuin edeltävänä vuonna, selviää Nordean teettämästä kyselytutkimuksesta. Suomalaiset 18–79 -vuotiaat kertovat käyttävänsä joululahjoihin ja muihin joulumenoihin keskimäärin yhteensä 565 euroa aikuista kohden. Viime vuonna vastaava summa oli 531 euroa. Huoli ilmastonmuutoksesta ei toistaiseksi vaikuta valtaosan joulunajan kulutukseen, mutta nuorista noin puolet kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikutusta heidän jouluostoksiinsa.
Suomalaiset ilmoittavat käyttävänsä tänä joululahjojen ostoon keskimäärin 341 euroa. Summa on noussut viime vuodesta 14 euroa. Muuhun joulunviettoon käytetään keskimäärin 224 euroa, eli 20 euroa enemmän kuin viime vuonna.
”Talouden piristyminen, työllisyyden parantuminen sekä epävarmuuden väheneminen ovat osaltaan parantaneet kuluttajien luottamusta talouteensa. Tämä näkyy tänä vuonna myös joulunajan kulutuksen kasvuna”, toteaa Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.
Vuoden 2021 kyselyssä 74 prosenttia kertoi rahoittavansa joulun säännöllisillä tuloilla. Säästöjen osuus on hieman kasvanut vuodesta 2020, jolloin 24 prosenttia ilmoitti rahoittavansa joulun säästöihin kertyneellä rahalla. Vuonna 2021 vastaava luku on 27 prosenttia.
Suomalaisten suosikkijoululahjat ovat vuodesta toiseen olleet makeiset, vaatteet, kirjat, lelut ja lahjakortit. Nordean kyselystä ilmenee, että naiset ostavat lahjaksi useammin vaatteita ja miehet puolestaan elektroniikkaa. Naiset suosivat lahjoina myös palveluita tai aineettomia lahjoja miehiä useammin.
Huoli ilmastonmuutoksesta näkyy vain osan jouluostoksissa
Vuoden 2021 kyselyssä selvitettiin myös, miten ilmastonmuutos vaikuttaa suomalaisten joulunajan ostoksiin.
Valtaosa kyselyyn vastanneista (57 %) kertoo, että ilmastonmuutos ei vaikuta mitenkään heidän joulunajan kuluttamiseensa. Koko väestöstä siis vajaa 40 prosenttia huomioi ilmastonmuutoksen jouluostoksissa ja kertovat ostavansa ympäristöystävällisempiä lahjoja, suosivansa aineettomia lahjoja tai palveluita, antavat lahjaksi käytettyjä tuotteita tai vähentävät lahjojen ostamista ylipäänsä.
Ilmastonmuutos näkyy enemmän nuorempien kuluttajien käyttäytymisessä. 18-34 vuotiaista nuorista aikuisista noin puolet kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikutusta heidän jouluostoksiin.
Lähes puolet (48 %) kyselyn vastaajista ilmoittaa, että joko on antanut tai voisi kuvitella antavansa joululahjaksi käytettyjä tuotteita. Lähes yksi neljästä (23 %) on jo aikaisemmin antanut joululahjaksi käytettyjä tuotteita.
Sekä koronapandemia että ilmastonmuutos on vaikuttanut pienen osan joulunajan matkustussuunnitelmiin pysyvästi. 15 prosenttia vastaajista ilmoittaa suosivansa pysyvästi kotimaanmatkailua jouluna koronapandemian vaikutuksen vuoksi. 10 prosenttia kertoo ilmastonmuutoksella olevan sama vaikutus heidän suunnitelmiinsa.
”Korona ja ilmastonmuutos ovat muuttamassa pysyvästi ihmisten matkailutottumuksia, mikä tarkoittaa, että aiempaa suurempi osa suomalaisten matkailuun käytettävästä rahasta jää kotimaahan. Tämä pitää yllä suomalaisten matkailuyritysten kysyntää myös jatkossa”, Kostiainen arvioi.
Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar TNS. Kysely toteutettiin internetpaneelina 12.11.-19.11.2021 välisenä aikana ja siihen vastasi 1 061 18-79-vuotiasta suomalaista. Vastaukset on painotettu haastateltavan ikä, sukupuoli ja asuinpaikka huomioiden.
Lähde: News Cision / Nordea
LUE MYÖS:
Lokakuussa suomalaiset kotitaloudet nostivat suomalaisista luottolaitoksista vakuudettomia kulutusluottoja 320 milj. euron edestä, mikä on 5,0 % enemmän kuin syyskuussa. Vuoden takaiseen verrattuna lokakuussa 2021 nostettiin vakuudettomia kulutusluottoja 15,5 % enemmän. Yhden kuukauden aikana vakuudettomia kulutusluottoja on nostettu enemmän ainoastaan heinäkuussa 2020.
Lue uutisia kryptovaluutoista ja rahasta myös www.kryptopankki.com verkkosivuilta.
[…] ylläpidetään suomalaisten tasapuolista mahdollisuutta osallistua taloudelliseen toimintaan kullekin parhaiten sopivaa […]